EFC Finland: ”Etätyöskentelyn tietoturva ketterästi kuntoon”

EFC Finland siirtyi tietoturvalliseen etätyöhön neljän askeleen avulla 

 

EFC Finland Oy on vaasalainen yritys, joka toimittaa johdinsarjoja ja kokoonpanopalveluja useilla eri teollisuudenaloilla toimiville asiakkailleen. EFC suunnittelee ja valmistaa johdinsarjat pääasiassa nykyaikaisessa Mustasaareen tehtaassaan. Suuri osa kokoonpanovalmistuksesta tehdään yrityksen tytäryhtiössä, EFC Estonia Oü:ssä Virossa. EFC:n omistaa ruotsalainen Lagercrantz Group AB, ja sen kotimarkkinat ovat Pohjoismaissa ja Baltiassa.

EFC:llä etätöiden kehittäminen on ollut työn alla jo vuodesta 2018, jolloin myös yhteistyö Databrosin kanssa aloitettiin. Vuosien varrella on saatu paljon asioita kuntoon, joten alkuvuonna 2020, kun koronapandemian vuoksi myös Suomessa ja Virossa asetettiin laajoja rajoituksia liikkumiselle, oli jäljellä enää etätyön tietoturvan varmistaminen. Olihan suuri osa henkilöstöstä siirtymässä tekemään töitä enimmäkseen etänä.

”Tietyt tuotannon asiat ovat sellaisia, että ne on vain tehtävä paikan päällä. Muuten voimme ohjata tuotantoa, hallinnoida toimittajatilauksia sekä palvella asiakkaita hyvin pitkälle etänä. Olemme edistäneet etätyötä jo aiemmin siten, että työntekijöillä olisi mahdollisuus tehdä etätöitä kahtena päivänä viikossa. Tämä on myös yksi toimintamme mittari ympäristöjärjestelmättä. Nyt mahdollisuus etätyöhön korostuu etenkin vanhemmilla, joilla on pieniä lapsia ja koululaisia kotona. Heidän täytyy pystyä olemaan heille läsnä. Etätöiden avulla voi auttaa junioria kinkkisessä pulmassa välillä, ja palata sen jälkeen omiin töihin”, kertovat EFC:n toimitusjohtaja Kristian Mäkelä sekä osto- ja laatupäällikkö Jussi Räsänen.

Etätyön järjestelmät ja laitteet olivat onneksi jo pitkälti kunnossa, joten tietoturvallisuuden viimeistelemiseen päästiin kiinni tehokkaasti. Näin haluttiin vielä tuplavarmistaa, että verkoston ja asiakkaiden tiedot ovat 100 % turvassa. Databros otti hommat haltuun ja laittoi EFC:lle tietoturvalliset etäyhteydet kuntoon näillä keinoilla:

 

1. VPN-tunnistautuminen

Yritykselle luotiin käyttäjäkohtainen kaksivaiheinen VPN-tunnistautuminen. Sen avulla EFC:n työntekijät pääsevät turvallisesti käsiksi yrityksen palveluihin, vaikka eivät istuisikaan toimistolla. Perinteisesti sisäänkirjautumisessa käytetään käyttäjänimen ja salasanan yhdistelmää, mutta kaksivaiheisessa tunnistautumisessa sisäänkirjautuminen tulee vielä vahvistaa toisen sovelluksen, yleensä mobiilisovelluksen avulla.

 

2. Sähköpostin kaksivaiheinen tunnistautuminen

Kaksivaiheinen tunnistautuminen otettiin käyttöön myös sähköposteihin kirjautumisessa, joka täytyy nyt vahvistaa vielä toisella laitteella.

 

3. Sähköpostien älykäs suodatus

Tunnusten ja tietojen kalastelu on lisääntynyt merkittävästi viime aikoina, ja kalastelijat käyttävät tehokkaasti hyväkseen niin tietoturva-aukkoja kuin maailman tapahtumiakin. Sähköpostisuodatus tunnistaa sähköpostien linkkien sisällön: se skannaa sähköpostien linkit, ja jos linkki ohjaa muualle kuin minne sen pitäisi ohjata, se suodattaa sähköpostin automaattisesti roskapostiin. Loppukäyttäjälle tulee ilmoitus siirretystä sähköpostista, ja sen voi vielä käydä tarkistamassa, onko lähettäjä luotettava vai poistetaanko viesti.

 

4. Etälaitteet kuntoon

Databros on toimittanut EFC:n työntekijöille etätyölaitteita, kuten läppäreitä, näyttöjä ja näppäimistöjä, joiden avulla etätöiden tekemisestä tulee mukavampaa ja ergonomisempaa. Etätyölaitteita vaihdettiin paljon jo viime vuoden puolella, ja tänä vuonna tulevilla laitteilla täydennettiin vielä puuttuvat laitteet.

 

Käyttöönotto ja ohjeistukset sujuivat todella hyvin, ja ne tehtiin kokonaisuudessaan etätyönä. Näin kenenkään ei tarvinnut poistua kotikonttoreiltaan. Etätyön tietoturvallisuuden kuntoon laittaminen on ollut osa heidän IT-yhteistyötään, joka on auttanut EFC:tä keskittymään enemmän ydinosaamiseensa ja palvelemaan asiakkaitaan entistäkin paremmin. Mäkelä ja Räsänen ovat olleet tyytyväisiä Databrosin toimintaan ja etenkin palvelun nopeuteen:

”Databrosin kanssa hommat sujui hyvin ja sulavasti. Kaverit ovat erittäin asiantuntevia, palvelualttiita ja käytännönläheisiä. Ulkoistuksen ansiosta voimme keskittyä enemmän ydintoimintaamme ja palvella asiakkaitamme paremmin niillä asioilla, jotka tuottavat heille lisäarvoa.”

 

Laitetaanko teillekin tietoturvallinen etäyhteys kuntoon?

 

Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää!

Mika Haikola
050 591 6011
mika.haikola@databros.fi