Luotamme Databrosin asiantuntijuuteen ja kun he ehdottivat muutosta, siihen oli helppo suostua.

Oy Scansolo Ab: Siirtyminen pilvipalveluun valjasti Microsoft 365 -ympäristön täyden potentiaalin käyttöön

Vöyriläinen kone- ja metalliteollisuuden alihankkija Scansolo on tehnyt yhteistyötä Databrosin kanssa jo useita vuosia. Yhteistyöhön on aiemmin kuulunut muun muassa Scansolon tiloissa sijainneen fyysisen palvelimen ylläpito ja erilaiset jatkuvat palvelut, kuten etä- ja lähituki sekä laite- ja lisenssitoimitukset.

Loppukeväästä 2022 Scansolon toiminnanohjausjärjestelmän siirto palvelimelta pilvipalveluksi tuli ajankohtaiseksi. Tällöin Databrosin asiantuntijat ehdottivat, että samalla myös muu yrityksen data siirrettäisiin pilveen. Näin fyysisestä palvelimesta ja sen ylläpidosta voitaisiin luopua kokonaan.

”Luotamme Databrosin asiantuntijuuteen ja kun he ehdottivat muutosta, siihen oli helppo suostua”, kuvailee Scansolon toimitusjohtaja Markku Rinnasto päätöksentekoprosessia. ”Databros on hoitanut myös fyysisen palvelimen ylläpitoa hyvin, mutta tässä tulee samalla se varmuus, että vaikka meidän liiketiloissamme tapahtuisi joku onnettomuus, tieto on tallessa ja turvassa pilvessä.”

Pilvipalvelu ja M365-ylläpito otettiin käyttöön mutkattomasti

Pilveen siirtymisen yhteydessä Scansolo päätyi myös ottamaan käyttöön Databrosin M365 ylläpito -palvelun. Sen myötä Databrosin asiantuntijat ottivat hoitaakseen Microsoftin palveluympäristön ylläpidon. Näin myös M365-ympäristöön, kuten sähköpostiin, Teamsiin sekä SharePoint- ja OneDrive-pilvitallennustiloihin tallennetut tiedot on asianmukaisesti varmuuskopioitu. Databros huolehtii myös niin Microsoftin ohjelmien kuin yleisimpien sovellusten ajantasaisesta päivittämisestä Scansolon puolesta, mikä puolestaan minimoi tietoturvariskejä.

Siirto fyysisestä palvelimesta pilveen sujui mutkattomasti. Prosessiin kuuluvat käyttökatkot ajoitettiin niin, että ne eivät häirinneet Scansolon liiketoimintaa. Sujuvasta käyttöönotosta oli paikan päällä huolehtimassa myös Databrosin ylläpitotiimiin kuuluva järjestelmäasiantuntija. Käytännössä arki ei Scansololla muuttunut paljoakaan, yhtä keskeistä seikkaa lukuun ottamatta:

”Roskapostia tulee nykyään merkittävästi vähemmän”, Rinnasto kertoo. Tästä on kiittäminen M365 ylläpito -palveluun kuuluvaa sähköpostisuodatusta. Suodatus tunnistaa tehokkaasti muun muassa viime aikoina yleistyneet niin kutsutut ”toimitusjohtajahuijaukset”.

Ajantasainen tietoturva takaa hyvät yöunet

Jatkossa Databros ylläpitää Scansolon pilvipalvelua ja huolehtii myös siitä, että M365-ympäristö on Scansololle mahdollisimman huoleton. Databrosin asiantuntijat tarkkailevat ympäristön tilaa ja tekevät tarvittaessa kehitysehdotuksia liittyen vaikkapa ennalta käyttämättömien sovellusten hyödyntämiseen tai tietoturvan parantamiseen. Erityisesti tietoturvan ylläpito on keskeistä ja Rinnasto on tyytyväinen voidessaan luovuttaa siitä huolehtimisen osaaviin käsiin:

”Emme me tänä päivänä pelkää, että joku tänne meidän tiloihin murtautuu ja jotain varastaa vaan tietoturvauhat ovat se, jota ensimmäisenä mietitään. Mutta Databrosin ansiosta nukun yöni hyvin, mitä tulee tietoturva-asioihin”, Rinnasto hymähtää.

Avoin kommunikaatio ja ansaittu luottamus yhteistyön voimavarana

Kaiken kaikkiaan Rinnasto kuvailee yhteistyösuhdetta läheiseksi ja kiittelee Databrosin aktiivista asennetta. Erityisen tyytyväisiä Scansololla on oltu järjestelmäasiantuntija Olli Suomiseen. Databros on kuitenkin Rinnaston mukaan osoittanut, että vaikka luottohenkilö ei olisi saatavilla, hoituvat hommat silti kuten pitääkin. Databrosin nimeämä ylläpitotiimi vastaa yhteydenottoihin nopeasti ja Scansolo saa tarvittaessa konsultaatiota ja näkökulmaa myös muihin ajankohtaisiin IT-projekteihinsa Databrosin asiantuntijoilta.

Yhteistyötä pohjalaisten toimijoiden välillä kuvaa vankka luottamus. Kommunikaatio on ollut läpinäkyvää ja Scansolo on pidetty koko ajan kartalla projektin etenemisestä. Nopean palvelun lisäksi iso etu onkin se, että asiat toimivat kuten pitääkin, jolloin Scansolon ei tarvitse kiinnittää niihin sen kummempaa huomiota. Vankalle pohjalle rakennettua ja luottamukseen perustuvaa yhteistyötä on helppo jatkaa vastaisuudessakin.

Kaikki asiakastarinat

Oy Scansolo Ab on vöyriläinen, vuonna 1992 perustettu kone- ja metalliteollisuuden alihankkija. Scansololla on yhteensä noin 20 työntekijää. Perheyrityksen juuret juontavat asiakaslähtöisyyteen ja yhdessä asiakkaiden kanssa tehtyyn tuotekehitykseen.

Ota yhteyttä

Mika Haikola


050 591 6011