Ajankohtaista

Hyvinvoivaa etätyötä

Työn ja vapaa-ajan rajat hämärtyvät, kun digitalisaatio, tekoäly ja automatiikka muuttavat työtä

Työtä tehdään Suomessakin yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumatta. Suomen Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA ennusti vuonna 2014, että kolmasosa suomalaisista työpaikoista katoaa automaation tieltä. Oman itsensä johtaminen on tulevaisuudessa työntekijän keskeisin taito – olipa kyseessä sitten yrittäjä tai palkansaaja.

Kohtaamiset säilyvät

Muuttuva työ aiheuttaa myös ristiriitaisia tuntemuksia, kun osa pohtii osaako uutta teknologiaa hyödyntää tai onko omalle osaamiselle käyttöä tulevaisuudessa. Etätyötä tai ei – ihmisten välinen kohtaaminen ei ole loppumassa, kohtaamiset vain muuttavat muotoaan.

Viestintäsovellukset helpottavat etätyötä tuomalla työkaverit lähemmäksi

Etätyötä on liikkuva työ, mutta yhtä lailla myös kotoa tai kahvilasta käsin tehtävä työ. Enää teknologia ei rajaa etätyön mahdollisuuksia, vaan jopa materiaalien muokkaukset, neuvottelut ja asiakastapaamiset voidaan hoitaa yhdessä työkavereiden kanssa vaikka he olisivatkin fyysisesti eri paikoissa.

Etätyö voi lisätä joidenkin työntekijöiden henkistä hyvinvointia, kun toimisto kulkee mukana itselle mieluisaan ympäristöön, ja työ ei ole niin aikariippuvaista.

Oikeilla työvälineillä etätyö voi olla tehokkaampaa kuin perinteinen toimistotyö, kun häiriötekijöitä on sopivassa ympäristössä vähemmän, ja aikaa ei tarvitse käyttää paikasta toiseen liikkumiseen.

Pilvipalvelut mahdollistavat tietojen tallentamisen niin, että ne ovat saatavilla paikasta riippumatta. Myös muut tiimin jäsenet näkevät ja voivat muokata samoja dokumentteja, ja samalla tiedot on varmuuskopioitu pilvipalveluun.

Jos työpaikka on vapaasti valittavissa, unohtuu helposti hyvä työasento ja työn tauotus.

Työasentoa on hyvä välillä vaihtaa ja pitää samalla taukoja joiden aikana liikkuu vähän. Sähköpöytä ja hyvä korkeussäädettävä työtuoli auttavat pitämään yllä hyvää aktiivista otetta kotitoimistossa. Matkalla taas toimii helposti mukana kulkeva pöydän päälle asetettava teline, joka mahdollistaa korkeuden säädön ja seisomatyön esimerkiksi hotellihuoneessa. Telineeseen saa myös kiinni telineen näppäimistölle, jos kirjoittaa paljon erillisellä näppäimistöllä.

Melulla on iso vaikutus keskittymiseen, henkiseen hyvinvointiin ja kuuloon. Vastamelukuulokkeilla esimerkiksi palaverit autossa sujuvat, kun kuulokkeet suodattavat ylimääräisen kohinan pois, jolloin äänenvoimakkuuden voi pitää hiljaisemmalla. Kuulokkeet toimivat samalla myös handsfreena.

Vinkkejä etätyövälineisiin

  • Kevyt ja pieni kannettava tietokone, jossa hyvä akun kesto -mahdollisuus integroida myös toimistolla työpisteeseen
  • Liikkuva laajakaista
  • Ratkaisu, joka mahdollistaa tehokkaan viestinnän: Toimistosovellukset, pikaviestit, videopuhelut, tiedostonjako ja yhteismuokkaus. Esimerkiksi Office 365 Teams.
  • Luotettavan toimittajan VPN-sovellus, joka mahdollistaa myös salaamattomien wifi-verkkojen käytön esimerkiksi kahvilassa tai lentokentällä
  • Kotitoimistossa hyvä työtuoli, sähköpöytä tai pöydän päälle asetettava teline, joka mahdollistaa seisomatyön myös matkoilla
  • Vastamelukuulokkeet palavereita ja kuuntelua varten

Etätyön mahdollisuuksia

  • Työaika ja -paikka joustavat tekijänsä mukaan
  • Mieluisa työympäristö
  • Etätyössä keskittyminen voi olla helpompaa
  • Tehokas ajankäyttö
  • Vähemmän paikasta toiseen siirtymistä
  • Tarve kiinteille toimitiloille vähenee
  • Kansainvälinen liiketoiminta on tehokasta ja edullista

Julkaistu alun perin Data Groupin blogissa 11.1.2019

IT-ylläpidolla huolettomuutta, alkaen 100 € /kk

Kuka vastaa IT-ympäristönne kehityksestä? Koska tietojen varmistus ja palautus on viimeksi testattu? Saatteko hädän hetkellä nopeasti apua? Osataanko IT-ympäristön käyttökatkokset ennakoida?

Mitä IT-ylläpito on?

IT-ylläpidon kokonaisuus rakennetaan lähtökohtaisesti alkukartoituksen pohjalta, jossa yrityksen tarpeet ovat keskiössä. Ylläpito voi sisältää koko IT-infran ylläpitoa tai vain esimerkiksi palvelimien tai päätelaitteiden ylläpitoa. Muuttuvien tarpeiden ja teknologioiden myötä kokonaisuutta kehitetään säännöllisesti yhdessä asiakkaan kanssa pidettyjen palavereiden ohjaamana.

Kun yrityksesi data on asiantuntijoiden reaaliaikaisen ylläpidon ja valvonnan alla, voit elää huolettomammin ja luottaa siihen, että tietojen varmistukset ja palautukset ovat jatkuvasti ajan tasalla, jolloin riski tärkeiden tietojen menettämisestä pienenee merkittävästi. Hätätilanteiden sattuessa yrityksellä on nopeasti saatavilla priorisoitu Help Desk–palvelu, jolloin stressaavaa odottelua ei tule ja IT-asiantuntijat saavat tilanteen nopeasti hallintaan.

Miksi Databros?

Databrosilla sinulla on käytössäsi alueen osaavin, jo reilun 20 hengen asiantuntijajoukko ja pääset työskentelemään yhdessä sinulle nimetyn asiakastiimin kanssa, joka tuntee IT-ympäristösi kuin omat taskunsa. Tämä takaa tarvittaessa ongelmakohtien löytymisen helposti, nopean reagoinnin ja palvelua sinun tarpeisiisi pohjautuen. Toimintamme on aina asiakaslähtöistä, mistä kertoo myös korkea asiakastyytyväisyytemme (NPS 65). Databrosilla on jo yli 100 sopimusasiakasta. Voit lukea heistä ja yhteistyöstämme lisää asiakastarinoista.

Ota yhteyttä myyntiimme, niin keskustellaan lisää!

Paikallinen kumppani tietotekniikan koukeroihin

PAIKALLINEN KUMPPANI TIETOTEKNIIKAN KOUKEROIHIN

Tietotekniikan ratkaisut ja kieli voivat olla monelle yrittäjälle haastavia. Oman alan asiantuntemuksen lisäksi pitäisi hanskata myös tietotekniikan ratkaisut. Vaikka Pohjanmaalla on vahva itse tekemisen kulttuuri, niin kaikkea ei kuitenkaan kannata yksin väkertää. Databros tarjoaa paikallisena kumppanina avun ja ratkaisut tietotekniikan palveluihin, jotta yritys voi keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa.

”Palvelemme asiakkaita rusinat pullasta –tyyppisesti. Asiakas voi valita meiltä palvelut tarpeensa mukaan: räätälöimme jokaiselle asiakkaalle hänen tarpeisiinsa sopivan paketin tukemaan liiketoimintaa. Jos asiakas ei ymmärrä ATK-pingviiniä, niin me kyllä suomennamme”, sanoo Databros Services Oy:n toimitusjohtaja Harri Vuolle.

Databrosin asiakkaina on niin pienyrityksiä kuin kansainvälisiä suuryrityksiä. ”Pystymme joustavan organisaatiomme kautta toimimaan kaikenkokoisten yritysten kumppanina, pienellä asiakkaalla on eri tarpeet kuin isoilla”, Vuolle kertoo.

OMA KONESALI TAKAA NOPEUDEN

Databros on yrityksille palveluita tuottava Pohjanmaan suurin IT-yritys, jossa osaamisen taso on vahva ja henkilökuntaa koulutetaan jatkuvasti.  ”Olemme toteuttaneet alueen suurimmat ja hankalimmat laitemigraatiot, joissa vaihdetaan vanha järjestelmä uuteen. Me olemme niissä tilanteissa The Kumppani ja meihin voi luottaa.”

Databros on viime vuosina panostanut todella vahvasti omaan konesaliin. ”Uudistimme konesalin koko infran, kuten kaapit, jäähdytykset, varavirrat sekä tietoliikenneyhteydet. Kaikki on kahdennettu”, Vuolle kertoo.

Oma konesali takaa sen, että asiakas saa muutos- tai vikatilanteissa nopeaa palvelua. ”Asiakas myös tietää missä data sijaitsee. Reagointinopeus on myös hyvä, sillä voimme tehdä kaiken paikallisesti ilman kenenkään ohjausta.” Databros tarjoaa myös takuuhuollot Fujitsun, Hewlett-Packardin ja Lenovon laitteisiin.

KIINNOSTAVA YRITYS HYVILLE TYÖNTEKIJÖILLE

Vuonna 2006 perustetulla Databrosilla on toimipisteet Seinäjoella Kauppaneliössä ja Vaasassa Yrittäjänkadulla, joissa on yhteensä 24 työntekijää. Teknisiä asiantuntijoita on peräti 17.

”Hyvät ammattilaiset kaipaavat rinnalle toisia hyviä ammattilaisia. Meillä niitä löytyy, joten olemme kiinnostava yritys hyville työntekijöille. Työntekijöiden vaihtuvuus meillä on ollut todella pientä ja niin kauan, kun talosta löytyy naurua, niin meillä menee ihan hyvin”, Vuolle sanoo.

Databros kasvaa – haussa Tekninen Myyjä

Nyt sinulla on mahdollisuus liittyä osaavaan ja kasvavaan Databrosin tiimiin! Etsimme Vaasan tai Seinäjoen toimipisteeseemme Teknistä Myyjää.

Tehtävääsi kuuluu yritysasiakkaiden kanssa työskentely, komponenttien myyntitilausten ja -tarjousten käsittely sekä tekninen tuki ja asiakaspalvelu. Olet osa myyntitiimiämme ja mukana saavuttamassa yhteiset tavoitteet.

Databros on vuonna 2006 perustettu pohjalainen yksityinen IT-alan toimija. Olemme asiakkaan kumppani IT-asioissa. Tuemme ja ylläpidämme yritysten tietojärjestelmiä, teemme käyttöönottoja sekä tietojärjestelmien migraatioita. Tarjoamme laajan valikoiman ohjelmistoja, tietokoneita ja tulostusjärjestelmiä, verkkolaitteita, palomuuripalveluja, konesaliratkaisuita sekä tuotamme konesalipalveluja omasta paikallisesta salistamme.

Edellytämme hakijoilta:

  • Kokemusta IT-laitteista
  • Positiivista asennetta
  • Kokemusta asiakaspalvelusta
  • Suullinen sekä kirjallinen englannin kielen osaaminen

Eduksi tehtävässä:

  • Ruotsin kielen osaaminen

Tarjoamme:

  • Toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen
  • Loistavat olosuhteet työntekoon
  • Työn tekemisen tueksi osaavan tiimin

Lähetä rohkeasti hakemus 14.10.2018 mennessä osoitteeseen: rekry@databros.fi

Lisätietoja:

Mika Haikola
Aluejohtaja
050 591 6011
mika.haikola@databros.fi

 

Etsimme kasvavaan joukkoomme Account Manageria

Kokenut Account Manager, nyt sinulla on mahdollisuus liittyä osaavaan ja kasvavaan Databrosin tiimiin! Etsimme Vaasan tai Seinäjoen toimipisteeseemme Account Manageria.

Account Managerin tehtävään kuuluu uusasiakashankinta sekä nykyasiakkaiden asiakasvastuut.

Databros on vuonna 2006 perustettu pohjalainen yksityinen IT-alan toimija. Olemme asiakkaan kumppani IT-asioissa. Tuemme ja ylläpidämme yritysten tietojärjestelmiä, teemme käyttöönottoja sekä tietojärjestelmien migraatioita. Tarjoamme laajan valikoiman ohjelmistoja, tietokoneita ja tulostusjärjestelmiä, verkkolaitteita, palomuuripalveluja, konesaliratkaisuja sekä tuotamme konesalipalveluja omasta paikallisesta salistamme.

Edellytämme hakijoilta:

  • Laajaa tuntemusta IT-alalta
  • Positiivista asennetta
  • Tiimityöskentelykykyä
  • Oma-aloitteisuutta

Eduksi tehtävässä:

  • Laaja kontaktiverkosto
  • Kokemus asiakasvastaavan roolista

Tarjoamme:

  • Toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen
  • Loistavat olosuhteet tulosten tekemiseen
  • Työn tekemisen tueksi osaavan tiimin

Lähetä hakemus 14.10.2018 mennessä osoitteeseen: rekry@databros.fi

Lisätietoja:

Mika Haikola
Aluejohtaja
050 591 6011
mika.haikola@databros.fi