Ajankohtaista

Kevään 2021 Microsoft 365 -verkkokoulutukset

Suositut Microsoft 365 -verkkokoulutuksemme saavat jatkoa!

Lisää työskentelysi tuottavuutta ja tehokkuutta ottamalla haltuun Microsoft 365 -sovellukset kanssamme.

Koulutuksien teemoina ovat:

23.2.2021 VIRTUAALIFASILITOINTI MICROSOFT 365 -TYÖKALUILLA

Koulutuksessa perehdytään Microsoft 365:n työkaluihin, joilla onnistuu työpajan, kokouksen tai koulutuksen järjestäminen virtuaalisessa ympäristössä.

23.3.2021 TEAMS JA FIKSU KOKOUSTAMINEN

Kokoustaminen Teamsissa on jo monille tuttua, mutta toteutetaanko se tehokkaasti? Tässä koulutuksessa esitellään keinot tehokkaaseen Teams-kokoustamiseen.

20.4.2021 “NÄIN TEET INTRANETIN KOLMESSA TUNNISSA”

Koulutuksessa rakennetaan moderni intranet Sharepoint Online -työkaluja hyödyntäen. Käymme myös läpi mitä intranetin suunnittelu ja rakentaminen edellyttää.

18.5.2021 MICROSOFT 365 -TUTUKSI!

Otatko kaiken hyödyn irti Microsoftin 365 -sovelluksistasi? Tässä koulutuksessa opitaan mitä kaikkea Microsoft 365 sisältää ja mitä sen sovelluksilla voi tehdä.

1.6.2021 OMAN TYÖN JOHTAMINEN MICROSOFT 365 -TYÖKALUILLA – KÄYTÄNNÖSSÄ

Kerromme konkreettisia vinkkejä, miten voit saada enemmän aikaan vähemmällä! Koulutuksessa perehdymme käytännönläheisesti Microsoft To Do:n ja Plannerin käyttöön sekä siihen, miten ne linkittyvät Teamsin Task-sovellukseen.

15.6.2021 “PERINTEISET” PROSESSIT DIGIMAAILMAAN – FORMS, POWER AUTOMATE JA POWER APPS

Tietojen kerääminen ja käsittely onnistuu tehokkaasti Microsoft 365 -työkaluilla. Koulutuksessa opitaan hyödyntämään Formsia, Sharepointia, Power Automatea ja Power Appsia prosessien eri vaiheissa.

Yhden koulutuskerran hinta koko organisaatiolle on 129 € (+ alv 24 %).

 

Voit osallistua joko yhteen koulutuskertaan tai kaikkiin kuuteen. Koulutukset alkavat klo 9 ja kestävät 2,5 tai 3 tuntia. Koulutus järjestetään yhteistyössä Digikuun kanssa.

 

Varaa paikkasi ja lähetä ilmoittautumisesi sähköpostitse: myynti@databros.fi

Lisätietoja koulutuksista: https://digikuu.fi/databros-koulutukset2021/

Databros jatkaa panostustaan asiakkaiden tietoturvan parantamiseksi

”Tietoturva on tänä päivänä osa jokaisen yrityksen liiketoimintaa. Yritysten toiminnan digitalisoituminen nopeuttaa sekä tuo tehokkuutta liiketoimintaan, ja vastaavasti tarpeet tietoturvan osalta kasvavat. Olemme Databrosilla tukeneet asiakkaidemme tietoturvakehitystä jo pidemmän aikaa ja lähdemme nyt panostamaan tälle sektorille entistä enemmän”, kertoo Harri Vuolle, Databrosin toimitusjohtaja.

Databrosin tavoitteena on kokonaisvaltaisesti edistää yritysten yksilöllisiä tarpeita tietoturvan saralla. Tietoturva tulee jatkossa paitsi voimakkaammin mukaan tarjoamiimme palveluihin, haluamme myös kasvattaa asiakkaidemme tietoisuutta turvallisista toimintatavoista. Tietoturvassa ei ole kyse pelkästään yrityksen omien tietojen turvaamisesta, vaan myös henkilöstöä ja asiakkaita koskevien tietojen suojelemisesta. Muuttuneet työolot, erityisesti etätyöskentely, kasvattavat riskejä tietomurroille. Tietoturvaa tuleekin jatkuvasti kehittää, jotta yrityksen suojaus kaikkien tietojen osalta on ajan tasalla.

 

Kokenut tietoturvajohtaja

Marko Puikkonen on aloittanut työskentelyn Databrosin tietoturvajohtajana. Markolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus it-alalta. Tietoturva on aina ollut läsnä hänen työssään ja viime vuosina sen kehittäminen on ollut hänen pääasiallinen toimenkuvansa. Markolla tulee jatkossa olemaan hyvin keskeinen rooli Databrosin asiakkaiden it-ympäristöjen turvallisuuden kehittämisessä.

”Tietoturva ei ole ainoastaan tekniikoita sekä ohjelmistoja, vaan yrityksen johto ja koko henkilöstö ovat iso osa tietoturvaa. Se on monien eri osa-alueiden yhteensovittamista, niiden jatkuvaa kehittämistä, valvontaa ja seurantaa. Olen erittäin innoissani mahdollisuudesta päästä vaikuttamaan ja kehittämään uusia, parempia ja tietoturvallisempia toimintamalleja, sekä teknisiä ratkaisuja asiakkaillemme”, sanoo Marko Puikkonen, Databrosin tietoturvajohtaja.

 

Kuinka suojautua sähköpostihuijaukselta?

Sähköposti ja Microsoft 365 – tai Google-tilisi on kaapattu. Kirjautumisia tulee ympäri maailmaa, tietosi saattavat olla joutuneet vääriin käsiin ja sähköpostitililtä lähtee nimissäsi roskapostia. Kuinka niin voi käydä?

Huijaukset kasvussa

Tietoturvakartoituksissa on tullut esille, että eri palveluiden tileille, kuten sähköpostiin, someen tai verkkosovelluksiin yritetään murtautua aktiivisesti usein eri keinoin. Erityisesti Microsoft 365 – ja Google -tilit ovat rikollisten suosiossa siksi, että niihin pääsy tarjoaa mahdollisuuden esimerkiksi tietomurtoihin, kiristyksiin tai laskuhuijauksiin.

Kalasteluihin käytetään usein automaattisia botteja, jotka hyödyntävät tietoturva-aukkoja tai käyttäjän huolimattomuutta. Vaarassa ovat siis ensimmäiseksi ne, joilla perusasiat eivät ole kunnossa.

Näin tiliisi yritetään murtautua

Rikollisten käyttämät kalastelusivut hyödyntävät erilaisia tapoja saadakseen käyttäjän syöttämään omat tunnuksensa. Seuraavassa on esimerkkejä tilanteista, joissa pitää olla erityisen varovainen.

Epäilyttävät sähköpostiviestit

Saatat saada viestin, jossa kehotetaan vaihtamaan salasanasi ja tarjotaan linkki sivulle, josta sen voi tehdä. Näin rikolliset saavat salasanasi haltuun. Viesti voi näyttää tulevan myös oman organisaatiosi sisältä, jolloin on syytä tarkistaa, onko muita yrityksesi tilejä hakkeroitu. Liikkeellä on myös tietojen kalasteluviestejä, jotka on naamioitu salatuiksi sähköposteiksi.

Kalasteluviesti sähköpostihuijaus

 

Voit tarkistaa viesteistä, mihin viestissä oleva linkki oikeasti ohjaa. Kun pidät hiiren osoitinta sähköpostissa olevan linkin päällä, näet todellisen osoitteen, johon linkki johtaisi. Salasanoja ei tule syöttää sähköpostin kautta aukeaviin sivustoihin, eikä kaikkia linkkejä kannata tarkistamatta painaa. Myöskään liitetiedostoja ei pidä aukaista, jos ei ole varma niiden turvallisuudesta.

Puhelut teknisen tuen nimissä

Suomalaisille organisaatioille ja yksityisille henkilöille on tullut runsaasti puheluita, joissa soittaja esiintyy teknisenä tukena. Soittaja väittää, että uhrin tietokoneella on tietoturvaongelma ja pyytää avaamaan koneen korjatakseen sen. Huijarit ovat puhuneet useimmiten englantia, mutta myös suomenkieliset soitot ovat lisääntyneet. Soitot ovat huijauksia ja ne on soitettu kaapatuista tai väärennetyistä puhelinnumeroista.

Varmista soittajan henkilöllisyys. Jos epäilet huijausta, älä anna soittajalle mitään tietoja, äläkä päästä huijaria hallitsemaan laitettasi.

Lue lisää: Väärennettyjä puheluita teknisen tuen nimissä (Kyberturvallisuuskeskus)

Tietojenkalastelu Postin nimissä

Postin ja muiden toimittajien nimissä liikkuu tietojenkalastelua ja tilausansahuijauksia tekstiviestien välityksellä. Tekstiviestin vastaanottajan halutaan uskovan, että hänelle on saapunut paketti tai muu lähetys. Huijaussivustojen ulkoasu muistuttaa erehdyttävästi aitoja Postin sivuja.

Älä syötä tietojasi nettisivustoille, joiden aitoudesta et ole varma.

Lue lisää: Saitko tekstiviestin Postin nimissä? Varothan, viesti voi olla huijaus (Kyberturvallisuuskeskus)

Google-tilin oikeudet on annettu väärälle taholle

Moni Gmail-käyttäjä on tietämättään antanut ulkopuolisille luvan lukea sähköpostejaan tai muita tietojaan.

Tarkasta oman tilisi oikeudet klikkaamalla profiilikuvaasi ja ”Valitse Google-tilisi määritykset” -> ”Tietoturva” -> ”Kolmannen osapuolen sovellukset, joilla pääsy tilille”. Samalla näet mm. myös millä laitteilla tilillesi on kirjauduttu.

Kuinka voit pienentää riskejä?

Käyttäjien osaaminen ja valppaus ovat ensimmäinen keino estää tileille murtautuminen, mutta ennen pitkää inhimillisiä virheitä kuitenkin tapahtuu. Onneksi huolellisuuden lisäksi riskejä voi vähentää myös teknisillä ratkaisuilla.

Huijausviestien suodatus

Lisääntyneiden tietoturvauhkien vuoksi Microsoft tarjoaa sähköpostin suojausmekanismeja, kuten roskapostin suodatusta, mikä auttaa suojautumaan uhkia vastaan. Suurin osa tietojenkalasteluviesteistä pystytään estämään jo ennen kuin ne tulevat käyttäjille saakka.

Monivaiheinen tunnistautuminen (MFA)

Kaikilla yrityksen käyttäjillä tulisi olla käytössään MFA, eli monivaiheinen tunnistautuminen. Monivaiheisessa tunnistautumisessa kirjautuminen vahvistetaan puhelinsovelluksella tai koodilla, jolloin rikolliset eivät pääse kirjautumaan tilille pelkällä käyttäjätunnus-salasana-yhdistelmällä. Lisäksi käyttäjälle tulee aina tieto, kun joku yrittää kirjautua tilille.

Tietoturvaominaisuuksien käyttöönotto ja valvonta

Huomioi, että monet Microsoftin suojausominaisuudet eivät ole automaattisesti päällä, vaan ne täytyy erikseen kytkeä päälle yritystasolla. Kokonaisuuden ylläpitäjä voi tarvittaessa myös tarkkailla mistä yrityksen tileille yritetään kirjautua tai onko käytössä olevassa sähköpostijärjestelmässä luvattomia edelleenlähetyssääntöjä ja reagoida tarpeen mukaan.

Vinkkejä tiliesi turvaamiseksi

Lue Kyberturvallisuuskeskuksen vinkit tiliesi suojaamiseksi tästä: Vinkkejä tiliesi turvaamiseksi

Tiliesi suojaamisessa auttavat myös asiantuntijamme, ota yhteyttä!

 

Tämän artikkelin on alun perin julkaissut Data Group.

Toimitusjohtajan kynästä: Monta kokemusta rikkaampana uuteen vuoteen

Vuoden vaihtuessa uuden vuoden lupaukset kumpuavat seinistä. Pitäisi laihduttaa, liikkua, olla ilman kaljaa, tupakat on tumpattu ja niin edelleen. Viime vuoden lupauksista saikin kaikki luopua viimeistään maaliskuun lopulla, kun huomion vei lepakkoyskä ja sen seuraukset – niin terveydelliset, kaupalliset kuin poliittiset.

Teimme asiakkaillemme melkoisen digiloikan kuukaudessa, parissa. Etäyhteyksien, neuvottelujärjestelmien ja niihin liittyvien pientuotteiden kysyntä räjähti ja saimme pääosin ennen kesän alkua kysynnän tyydytettyä. Monet pitkän aikavälin suunnitelmat saimme kuitenkin vietyä laite- ja komponenttipulasta huolimatta kunnialla maaliin.

Laittaessamme käyttäjien etätyöympäristöjä käyttökuntoon, olimme poikkeuksetta myös tietoturvakysymysten edessä. Ovatko yhteydet turvalliset? Entä mikä on kirjautumissääntöjen, salasanakäytänteiden ja tietojen varmistuksen laita? Samalla järjestimme pilvipalveluiden käytön koulutusta joustavilla asiakaskohtaisilla kahvivarttikoulutuksilla, josta saimme laajaa kiitosta.

Olemme valmistautuneet tuleviin koitoksiin koko organisaation voimin ja jälleen kerran, iloksenne voimme kertoa uusista tuulista jo näin heti alkuvuodesta: tulemme entistä vahvemmin tukemaan asiakkaittemme liiketoimintaa tietoturvallisemmin ja joustavammin palveluin.

Harri Juhani
Databrosin työmies

Webinaari – Miten IT vastaa työnteon uuteen vallankumoukseen?

Tervetuloa Databrosin ja HP:n webinaariin kuulemaan, miten muuttuneet työolot vaikuttavat yrityksien IT-ympäristöön ja sen hallintaan.

 

Webinaarin puhujat, Databrosin järjestelmäasiantuntija Antti Ilvesoksa ja HP Finlandin johtava konsultti Timi Livistö, johdattavat kuulijat seuraaviin teemoihin:

  • Mitä päätelaitteiden osalta tulee huomioida, kun työskennellään etänä?
  • Miten tehotyöaseman etäkäyttö onnistuu niin, että data säilyy turvallisesti yrityksen sisällä?
  • Miten virtuaalitodellisuus on lyönyt läpi ja mitä hyötyjä ja säästöjä se tuo yritykselle?
  • Millainen virtuaalinen työasema on käytännössä?

Webinaari järjestetään torstaina 5.11.2020 kello 8.30 – 10.00. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 4.11.2020.

 

Ilmoittautumiseen pääset tästä.

 

Webinaari on tarkoitettu henkilöille, jotka työskentelevät organisaatioiden tietohallinnon ja liiketoiminnan kehityksen parissa.